Plan Rozwoju Lokalnego
Urząd Gminy Sidra
PLAN ROZWOJU LOKALNEGO
GMINY SIDRA
NA LATA 2004-2008
Sidra, kwiecień 2004
|
Spis treści: |
Strona |
I. |
OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO |
3 |
II. |
AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO-GOSPODARCZA NA OBSZARZE OBJĘTYM WDRAŻANIEM PLANU |
4 |
III. |
ANALIZA UWARUNKOWAŃ ROZWOJOWYCH (SWOT) GMINY SIDRA |
18 |
IV. |
ANALIZA KLUCZOWYCH OBSZARÓW PROBLEMOWYCH |
22 |
V. |
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SIDRA |
25 |
VI. |
PROJEKTY I ZADANIA INWESTYCYJNE O ZNACZENIU STRATEGICZNYM DLA ROZWOJU GMINY |
28 |
VII. |
REALIZACJA ZADAŃ I PROJEKTÓW |
32 |
VIII. |
POWIĄZANIE PROJEKTÓW I ZADAŃ INWESTYCYJNYCH Z INNYMI DZIAŁANIAMI REALIZOWANYMI NA TERENIE GMINY/POWIATU/WOJEWÓDZTWA |
45 |
IX. |
OCZEKIWANE WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘĆ PLANU ROZWOJU LOKALNEGO |
50 |
X. |
PLAN FINANSOWY NA LATA 2004 - 2006 I NA NASTĘPNE |
52 |
XI. |
SYSTEM WDRAŻANIA |
54 |
XII. |
SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ |
57 |
I. OBSZAR I CZAS REALIZACJI PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
Niniejszy Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Sidra będzie realizowany na całym obszarze Gminy Sidra w latach 2004 - 2008.
II AKTUALNA SYTUACJA SPOŁECZNO-GOSPODARCZA NA OBSZARZE OBJĘTYM WDRAŻANIEM PLANU
1) analiza
a) położenie, powierzchnia, ludność,
Obszar Gminy zajmuje powierzchnię 174 km2, co stanowi 8,5% powierzchni Powiatu Sokolskiego i odpowiednio 0.86% powierzchni Województwa Podlaskiego. Gminę zamieszkuje 4 192 mieszkańców, rozproszonych w 40 miejscowościach. Potencjał ludnościowy Gminy stanowi 5,4 % ludności Powiatu Sokolskiego oraz 0,35 % ludności Województwa Podlaskiego.
Gęstość zaludnienia w Gminie wynosi 24 osób/ km2, a współczynnik feminizacji wynosi 100 kobiet na 100 mężczyzn.
b) środowisko przyrodnicze,
System ekologiczny Gminy Sidra tworzą:
Doliny rzek, w tym:
dolina rzeki Sidry - jako wielkoprzestrzenny element systemu przyrodniczego o znaczeniu regionalnym i funkcjach: ekologicznej, krajobrazowej i gospodarczej,
pozostałe mniejsze doliny cieków wodnych (Bierwichy, Poganicy i Mościszanki) i obniżeń terenowych jako elementy drobnoprzestrzenne systemu przyrodniczego gminy o znaczeniu lokalnym i funkcjach: ekologicznych, krajobrazowych i gospodarczych.
Kompleksy leśne.
Mają one charakter drobnoprzestrzennych elementów systemu przyrodniczego Gminy o znaczeniu lokalnym i funkcjach: ekologicznych, gospodarczych i krajobrazowych. W większości lasy te w powiązaniu z ciągami ekologicznymi ekosystemu dolin rzecznych zachowują układ ciągłości przestrzennej systemu.
Elementami wspomagającymi i współdziałającymi w zakresie funkcjonowania systemu ekologicznego gminy są tereny otwarte o charakterze rolno-osadniczym, głównie tereny upraw polowych.
Podstawowym warunkiem rozwoju gospodarczego i zagospodarowania przestrzennego gminy jest zachowanie walorów istniejących struktur środowiska przyrodniczego z jednoczesnym zapewnieniem możliwości jego właściwego funkcjonowania. W związku z powyższym obszary systemu ekologicznego (strefy ekologicznej) gminy podlegać powinny ochronie przed zainwestowaniem i degradacją głównie sanitarną.
Wszystkie pozostałe obszary tj. poza systemem przyrodniczym (terenami otwartymi) posiadają warunki do rozwoju różnych form osadnictwa i zabudowy. Przy czym należy podkreślić, że są to zarazem obszary o podstawowych wartościach rolniczej przestrzeni produkcyjnej, stwarzających odpowiednie warunki do rozwoju określonych form gospodarki żywnościowej.
c) turystyka,
Polodowcowe wzniesienia, piękne krajobrazy, naturalny bieg rzeki Sidry (dopływu Biebrzy) - to niewątpliwe atuty Gminy Sidra. Występujące na jej obszarze niepowtarzalne widoki, cisza i spokój są naturalnymi czynnikami sprzyjającymi rozwojowi turystyki. Ze wszystkich stron otaczają Sidrę porośnięte lasami wzniesienia. Tereny te posiadają specyficzny mikroklimat.
Miłośnicy długich wędrówek znajdą tu idealne warunki do organizowania wycieczek zarówno pieszych jak i rowerowych. Bogata historia Sidry sięga XVI wieku. Przywileje osadnicze okolicznym mieszkańcom nadawała królowa Bona i król Zygmunt August. Z dziejami miejscowości związany był ród Wołłowiczów, którego członkowie pełnili w XVI wieku ważne funkcje na obszarze Wielkiego Księstwa Litewskiego. W 1566 r. właściciel Sidry, starosta mohylowski, kasztelan trocki i podkomorzy litewski - Eustachy Wołłowicz otrzymał od króla Zygmunta Augusta przywilej, na mocy, którego dotychczasowa wieś otrzymała prawa miejskie oraz targowe. Od XVII do XIX wieku Sidra była jednym z głównych ośrodków kalwinizmu w Polsce. Miejscowe dobra stanowiły do 1804 r. własność rodu Potockich. Prawa miejskie utraciła Sidra na początku XX wieku.
Dzisiejsza Sidra to typowa wieś letniskowa, oferująca możliwość wypoczynku wśród barwnych pól i łąk. Miejscowość dysponuje zasobnymi w ryby dwoma zalewami wodnymi. Przy jednym z zalewów funkcjonuje otwarty basen. Miejsca noclegowe proponują zaś właściciele prywatnych kwater.
d) zagospodarowanie przestrzenne:
uwarunkowania ochrony środowiska przyrodniczego
Obszar Gminy charakteryzuje się stosunkowo niewielkim stopniem przekształcenia środowiska naturalnego. Źródła powstawania konfliktów ze środowiskiem naturalnym wynikają głównie z rozwoju i funkcjonowania wsi Sidra oraz większych jednostek osadniczych, intensyfikacji rolnictwa (nawożenie i ochrona roślin) oraz wzrostu ruchu i transportu komunikacyjnego.
Główne priorytety zagospodarowania przestrzennego Gminy w zakresie ochrony środowiska to:
Utrzymanie wartości i walorów terenów aktywnych biologicznie, tworzących system ekologiczny w strukturze przestrzennej obszaru gminy.
Utrzymanie naturalności i ciągłości terenów systemu ekologicznego jako warunku niekolizyjnego ich funkcjonowania z rozwojem zainwestowania gminy.
Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych, w szczególności ujęć wód komunalnych, wód rzek: Sidry, Bierwichy, Poganicy i Mościszanki przed zanieczyszczeniami sanitarnymi i nadmierną eksploatacją - stosownie do ustalonych klas czystości i nienaruszalności przepływów biologicznych rzek. W tym także wnioskuje się o potrzebę:
skutecznego rozwiązania unieszkodliwiania ścieków w rejonach grupowego zwodociągowania wsi - budowę oczyszczalni ścieków w Sidrze,
poprawę dyspozycyjności wód poprzez tworzenie małej retencji wód w zlewniach elementarnych.
Radykalne ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery pochodzących ze źródeł energetycznych i zakładów przemysłowych oraz komunikacji.
Ochrona zabudowy mieszkaniowej i walorów przyrodniczych przed negatywnym wpływem zanieczyszczeń atmosferycznych -stosownie do obowiązujących norm państwowych. Zmniejszenie emisji energetycznych można będzie osiągnąć poprzez między innymi gazyfikację gminy.
Niwelacja zagrożeń hałasem oraz promieniowaniem elektromagnetycznym niejonizującym głównie w obszarach stałego zamieszkiwania ludzi.
Ochrona i racjonalne gospodarowanie rolniczą przestrzenia produkcyjną a w tym ochrona przed:
zanieczyszczeniami stałymi i płynnymi,
przeznaczeniem wartościowych gruntów na cele inne niż rolnicze,
negatywnymi skutkami powierzchniowej eksploatacji surowców mineralnych.
Preferowanie rozwoju rolnictwa ekologicznego zapewniającego produkcję „zdrowej żywności".
infrastruktura techniczna:
Zaopatrzenie w wodę
Sieć osadniczą Gminy Sidra tworzy 28 sołectw. Na koniec 2004 r. zwodociągowanych było 17 sołectw, a częściowa siec wodociągowa funkcjonowała w dalszych 6 jednostkach. Długość sieci wodociągowej (bez przyłączy do budynków) wynosiła 54,5 km km, do której podłączone było 543 budynki mieszkalne, w tym 423 gospodarstwa rolne.
Zaopatrzenie w wodę mieszkańców Gminy odbywa się z trzech ujęć wody i stacji uzdatniania stanowiących własność Gminy Sidra, a eksploatowanych przez Zakład Obsługi Komunalnej i Mieszkaniowej w Sidrze, znajdujących się w miejscowościach:
Sidra - zaopatruje w wodę wieś Sidrę,
Makowlany - zaopatruje w wodę wsie: Jacowlany, Racewo, Poganicę, Makowlany, Holiki, Chwaszczewo, Majewo, Jałówkę i Ramanówkę.
Krzysztoforowo - zaopatruje w wodę budynki wielorodzinne na kolonii Krzysztoforowo.
W pozostałych wsiach mieszkańcy zaopatrują się w wodę z wodociągów lokalnych i studni kopanych.
Zaopatrzenie gminy w wodę w oparciu o scentralizowane systemy wodociągowe należy uznać za niewystarczające. Nadal znaczna część mieszkańców Gminy zaopatruje się w wodę z ujęć lokalnych, w większości ze studni kopanych, w których jakość wody niejednokrotnie nie odpowiada normom wody pitnej, a zasoby są ograniczone i nie w pełni zaspakajają potrzeby gospodarcze i bytowo-socjalne.
Rozwój scentralizowanych systemów zaopatrzenia w wodę jest sprawą o znaczeniu strategicznym, gdyż braki w poborze wody odpowiadającej normom sanitarnym i w ilości pokrywającej pełne potrzeby mieszkańców i sfery gospodarczej stanowi barierę w rozwoju gminy.
Kanalizacja sanitarna.
Gmina Sidra nie posiada scentralizowanego systemu kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Na terenie Gminy lokalna kanalizacja sanitarna znajduje się we wsi Krzysztoforowo o długości 1,0 km, do której podłączonych jest 6 budynków mieszkalnych i Makowlanach o długości 1,1 km, do której podłączonych jest również 6 budynków mieszkalnych. Ścieki odprowadzane są do osadników.
We wszystkich miejscowościach ścieki gromadzone są w urządzeniach lokalnych i wywożone na wylewisko znajdujące się przy gminnym wysypisku.
Stan gospodarki ściekowej na terenie gminy Sidra należy ocenić jako niezadawalający. Ścieki gromadzone w zbiornikach, które często nie są szczelne mogą powodować negatywny wpływ na środowisko w postaci skażenia gleby i wód podziemnych.
Gospodarka odpadami stałymi
Na terenie Gminy funkcjonuje wysypisko odpadów stałych oddane do eksploatacji w 1996 r. Jest ono zlokalizowane jest na północnym wschodzie od miejscowości Sidra w odległości około 1 km od granicy zabudowań osady. Wysypisko zajmuje powierzchnię 9.050 m2, z tego do bezpośredniego składowania odpadów przeznaczono 3.500 m2. Całkowita pojemność użytkowa wynosi 9.600 m3, w tym 8.200 m3 odpady i 1.400 m3 objętość warstwy izolacyjnej. Okres użytkowania wysypiska określono w dokumentacji na około 20 lat.
Strefa ochronna wokół wysypiska z wylewiskiem ustalone w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego gminy wynosi 1000 m. W obszarze strefy występuje ograniczenie upraw warzyw, plantacji truskawek i innych roślin przeznaczonych do spożycia w stanie surowym, lokalizacji nowych budynków przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz zbioru runa leśnego.
Ilość odpadów nagromadzonych na wysypisku wynosi około 470 ton. Co stanowi około 10 % wypełnienia jego całkowitej pojemności. Przy nowo wybudowanym wysypisku znajduje się wylewisko nieczystości płynnych oraz stare zamknięte wysypisko.
We wszystkich wsiach w gminie ustawione są pojemniki na odpady stałe. Zbiórka odpadów odbywa się nie selektywnie. Wywozem odpadów na gminne wysypisko zajmuje się Zakład Obsługi Komunalnej i Mieszkaniowej w Sidrze. Wysypisko gminne na stały dozór, który pełni pracownik w/w Zakładu. Eksploatacja wysypiska prowadzona jest zgodnie z wytycznymi ustalonymi w dokumentacji.
Wybudowane wysypisko odpadów stałych, spełniające obowiązujące w tym zakresie wymogi ochrony środowiska, posiadające znaczne rezerwy - około 90% pojemności oraz jego prawidłowa eksploatacja rozwiązuje problem unieszkodliwiania odpadów stałych.
Na wysypisko wywożone są odpady, które mogłyby być wykorzystane jako surowce wtórne, gdyż nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów. Ogólnie należy stwierdzić, że gospodarka odpadami uległa znacznej poprawie, ale nie spełnia jeszcze wszystkich wymogów zawartych w nowych przepisach prawnych o ochronie środowiska i gospodarce odpadami, szczególnie w zakresie selektywnej zbiórki odpadów.
Zaopatrzenie w gaz.
Gmina nie jest zgazyfikowana
Elektroenergetyka
Źródłem zasilania Gminy w energię elektryczną są stacje transformatorowe - rozdzielcze - RPZ 110/15 kV w Dąbrowie Białostockiej i Sokółce - poprzez układ sieci SN 15 kV.
Istniejące źródła w pełni pokrywają zapotrzebowanie mocy i energii elektrycznej gminy. Ze względu jednak na rozległą sieć i znaczne odległości od punktów zasilania ( w rozdzielni RPZ) - dostarczana energia jest „słabej" jakości, tzn. występują duże spadki napięć i znaczne przerwy dostaw energii w czasie awarii a także mały stopień pewności zasilania.
Podstawowym problemem do rozwiązania jest zsynchronizowanie potrzeb wynikających z zagospodarowania przestrzennego i jego rozwoju w poszczególnych obszarach gminy z możliwościami systemu elektroenergetycznego. W obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy Sidra wyznaczono teren pod budowę stacji transformatorowo-rozdzielczej RPZ 110/15 kV oraz pas terenu rezerwowany pod linie WN 110 kV projektowane do zasilania w/w stacji oraz wyjścia liniowe SN 15 kV.
Na okres najbliższych 10-ciu lat, przy utrzymaniu dotychczasowego przyrostu zapotrzebowanej mocy należy liczyć się z koniecznością budowy poszczególnych stacji transformatorowych wraz z odcinkami zasilającymi linii SN 15 kV i NN w miejscach zwiększonego zapotrzebowania.
Drogi
Podstawowym układem komunikacyjnym w Gminie Sidra jest i w dalszym ciągu pozostanie układ drogowy. Sieć dróg zapewnia spójność i dostępność komunikacyjną Gminy.
Przez teren Gminy przebiegają następujące kategorie dróg:
1. Drogi wojewódzkie.
Nr 672 Korycin - Janów - Sokolany - V klasy technicznej, przebiegająca przez teren Gminy na długości 0,96 km.
Nr 673 Lipsk - Dąbrowa Białostocka - Sokółka - IV klasy technicznej, przebiegająca przez teren Gminy na długości 13,660km.
2. Drogi powiatowe.
Przez teren Gminy przebiega 12 ciągów dróg powiatowych o łącznej długości 64,938 km.
4. Drogi gminne.
Łączna długość dróg gminnych - publicznych wynosi 58,084 km. W tym 12,546 to drogi o nawierzchni twardej, w czym zaledwie 1,081 km do drogi o nawierzchni ulepszonej (bitumicznej).
Dziedzictwo kulturowe
Na terenie Gminy znajdują się następujące obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków:
park dworski we wsi Makowlany,
cerkiew greko katolicka (obecnie kościół parafialny p.w. Opatrzności Bożej) z drewnianą plebanią we wsi Siderka
układ urbanistyczny (XVI - XVIII) we wsi Sidra
zespół kościoła parafialnego p.w. św. Trójcy (1705-1783) we wsi Sidra
ruiny zboru kalwińskiego (po. XVI w.) we wsi Sidra
młyn wodny mur (1890 r.) we wsi Sidra
teren wzgórza zamkowego we wsi Sidra
układ przestrzenny (XVII) we wsi Zalesie,
zespół kościoła parafialnego p.w. Matki Bożej Pocieszenia we wsi Zalesie.
Do innych obiektów o wartościach historyczno - kulturowych na terenie gminy można zaliczyć pozostałości parków i zespołów dworskich, cmentarze oraz budynki pozostające w sferze zainwestowania konserwatorskiego.
e) gospodarka
Główną gałęzią gospodarki jest rolnictwo oparte na indywidualnych gospodarstwach rolnych zajmujących się produkcją roślinną i zwierzęcą. Poza rolnictwem rozwija się handel i usługi dla ludności.
Zgodnie z danymi Urzędu Statystycznego w Białymstoku w 2002 roku na terenie Gminy Sidra prowadziło działalność 125 podmiotów gospodarczych, z czego 88 to zakłady osób fizycznych.
Tab. Podmioty gospodarcze według wybranych sekcji EKD.
Wyszczególnienie |
Liczba przedsiębiorstw |
Ogółem |
125 |
Rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo |
14 |
Działalność produkcyjna |
16 |
Budownictwo |
14 |
Handel i naprawy |
29 |
Hotele i restauracje |
4 |
Transport, składowanie, łączność |
5 |
Pośrednictwo finansowe |
4 |
Obsługa nieruchomości i firm |
8 |
Edukacja |
5 |
Ochrona zdrowia i opieka socjalna |
5 |
Pozostała działalność usługowa, komunalna, socjalna i indywidualna |
11 |
Źródło danych: Urząd Statystyczny w Białymstoku
Bazę ekonomiczną Gminy tworzy przede wszystkim rolnictwo (72,4% powierzchni Gminy stanowią użytki rolne), które charakteryzuje się średnim poziomem intensywności produkcji średniej jakości rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Użytkowanie gruntów na terenie Gminy przedstawia się następująco:
Wyszczególnienie |
Ogółem |
Udział % |
|
W hektarach |
|
Powierzchnia ogólna |
17396 |
100 |
Użytki rolne |
12595 |
72,4 |
Grunty orne |
8418 |
48,4 |
Sady |
23 |
0,1 |
Łąki |
2412 |
13,9 |
Pastwiska |
1742 |
10,0 |
Lasy |
3337 |
19,2 |
Pozostałe |
1464 |
8,4 |
Źródło danych: Urząd Statystyczny w Białymstoku
W strukturze użytkowania dominują użytki rolne, wśród których ponad 65% stanowią zajmują grunty orne, 19% to łąki, a 14% to pastwiska.
Podstawową formą własności są gospodarstwa indywidualne, w których władaniu pozostaje ponad 84% gruntów, ale aż 98% użytków rolnych.
W 2002 roku powierzchnia zasiewów na terenie Gminy przedstawiała się następująco:
Ogółem |
W tym |
|||||||
|
Zboża podstawowe z mieszankami zbożowymi |
Kukurydza na ziarno |
||||||
|
Razem |
Zboża podstawowe |
Mieszanki zbożowe |
|
||||
|
|
Razem |
Pszenica |
Żyto |
Jęczmień |
Przen.-żyto |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6273 |
6204 |
566 |
1573 |
391 |
1759 |
601 |
1314 |
6 |
W 2002 roku powierzchnia zasiewów roślin strączkowych jadalnych, ziemniaków, przemysłowych, pastewnych i pozostałych na terenie Gminy przedstawiała się następująco:
strącz-kowe jadalne |
ziem- niaki |
przemysłowe |
pastewne |
pozostałe |
||||||
|
|
razem |
w tym |
razem |
w tym |
razem |
w tym |
|||
|
|
|
buraki cukrowe |
rzepak i rzepik |
|
motyl-kowe |
strącz-kowe |
|
warzy-wa grun-towe |
trus-kawki |
- |
555 |
5 |
0 |
4 |
112 |
10 |
9 |
76 |
35 |
23 |
f) sfera społeczna
Sytuacja demograficzna
Według danych Urzędu Gminy z końca 2003 roku obszar Gminy zamieszkiwały 4192 osoby. Ludność Gminy stanowi 5,4 % ludności Powiatu Sokolskiego oraz 0,35 % ludności Województwa Podlaskiego. Gęstość zaludnienia w Gminie wynosi 25 osób/ km2, a współczynnik feminizacji wynosi 100 kobiet na 100 mężczyzn i jest to wskaźnik wyższy od średniego obliczonego dla obszarów wiejskich województwa, który wynosi 97.
Zmiany w liczbie mieszkańców Gminy na przestrzeni lat 1999-2003 przedstawia poniższy wykres:
Źródło danych: Urząd Gminy Sidra
Wskaźnik gęstości zaludnienia dla Gminy w 2003 roku wynosił 24 osoby/km2 i jest równy wskaźnikowi obliczonemu dla obszarów wiejskich powiatu, lecz niższy od średniego wojewódzkiego dla obszarów wiejskich wynoszącego 26 osób/km2.
Przyrost naturalny w Gminie w 2002 roku wynosił -7,2 i był niższy od wskaźników obliczanych dla powiatu i województwa.
Ważnym elementem decydującym o zmniejszaniu się liczby ludności jest ujemne saldo migracji stałej, które w 2002 roku wynosiło -13. Jest to zjawisko zbieżne z trendami występującymi na terenie całego województwa, gdzie liczba ludności wiejskiej systematycznie maleje, a saldo migracji jest ujemne.
Struktura wieku ludności Gminy Sidra.
Do analizy struktury wieku ludności przyjęto następujący podział na grupy wiekowe:
wiek przedprodukcyjny (0-19 lat),
wiek produkcyjny (20-60 lat - kobiety; 20-65 lat - mężczyźni),
wiek poprodukcyjny ( powyżej 60 lat - kobiety; powyżej 65 lat - mężczyźni).
Strukturę wiekową ludności przedstawia poniższy wykres:
Źródło danych: Urząd Statystyczny w Białymstoku
Mieszkalnictwo
Wg danych statystycznych zasoby mieszkaniowe Gminy Sidra w 2002 roku wynosiły:
1259 mieszkań
4564 izby
91017 m2 powierzchni użytkowej
Najważniejsze wskaźniki warunków mieszkaniowych przedstawiają się następująco:
Tab. Warunki mieszkaniowe na terenie Gminy Sidra w 2001 roku
Liczba izb na 1 mieszkanie |
Liczba osób na 1 mieszkanie |
Liczba osób na 1 izbę |
Pow. użytkowa na 1 mieszkanie (w m2) |
Powierzchnia użytkowa na 1 osobę (w m2) |
3,82 |
3,47 |
0,9 |
74,8 |
21,7 |
W celu zobrazowania stopnia zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych mieszkańców posłużono się wskaźnikiem ilości mieszkań na 1000 mieszkańców, który odniesiono do średniej dla województwa. Wskaźniki te kształtują się następująco:
Gmina - 300,3
Województwo Podlaskie - 311,3
obszary wiejskie województwa - 296,5
Jeżeli przyjmiemy, za państwami Europu Zachodniej, średni wskaźnik zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych na poziomie 309 mieszkań na 1000 mieszkańców obszarów wiejskich, to w przypadku Gminy Sidra poziom niedoborów mieszkaniowych wynosi około 36 mieszkań.
Oświata
Na terenie Gminy funkcjonują 3 szkoły podstawowe, dysponujące łącznie 33 pomieszczeniami, w których w roku szkolnym 2002-2003 w 22 oddziałach - pod kierunkiem 27 nauczycieli - uczyło się 394 uczniów.
Lokalny rynek pracy
Według danych Urzędu Statystycznego w Białymstoku w 2002 roku wskaźniki aktywności ekonomicznej mieszkańców Gminy Sidra przedstawiają się następująco:
Aktywni zawodowo |
Bierni zawodowo |
Osoby o nieustalonym statusie |
Współczynnik aktywności zawodowej |
Wskaźnik zatrudnienia |
Stopa bezrobocia |
||
Razem |
pracujący |
bezrobotni |
|
|
|
|
|
1857 |
1614 |
243 |
1355 |
130 |
57,8 |
50,2 |
13,1 |
Wszystkie wskaźniki aktywności zawodowej kształtują się na poziomie bardziej korzystnym niż w przypadku wskaźników obliczanych dla województwa.
W 2002 roku poza rolnictwem indywidualnym zatrudnione było 227 osób. Branżowy podział zatrudnionych przedstawia poniższa tabela:
Tab. Pracujący mieszkańcy Gminy Sidra według sekcji EKD
|
Ogółem |
Rolnictwo, łowiectwo, leśnictwo i rybołówstwo |
Przemysł i budownictwo |
Usługi rynkowe |
Usługi nierynkowe |
Gmina Sidra |
227 |
21 |
18 |
101 |
87 |
Źródło danych: Urząd Statystyczny w Białymstoku
Według danych statystycznych w 2002 roku na obszarze Gminy Sidra zarejestrowanych było 320 bezrobotnych (w tym 128 kobiet) i było niższe niż w 2001 roku (spadek o 8 osób). Strukturę bezrobotnych w latach 1998- 2002 roku przedstawia poniższa tabela.
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Ogółem |
252 |
286 |
296 |
328 |
320 |
W tym kobiety |
127 |
128 |
130 |
139 |
128 |
Absolwenci |
18 |
16 |
21 |
18 |
22 |
Z prawem do zasiłku |
48 |
51 |
45 |
67 |
32 |
W wieku 18-44 lata |
200 |
224 |
229 |
253 |
245 |
Pozostający bez pracy powyżej 12 miesięcy |
126 |
152 |
173 |
195 |
175 |
Źródło danych: Urząd Statystyczny w Białymstoku
Dane na temat bezrobocia nie uwzględniają bezrobocia ukrytego w rolnictwie, które tworzy specyfikę Gminy. Na uwagę zasługuje fakt, że ponad 76% bezrobotnych stanowią osoby w tzw. wieku produkcyjnym mobilnym (wiek 18-44 lat). Sytuacja ta wskazuje na to, iż jednym z najważniejszych celów wspólnoty mieszkańców Gminy Sidra oraz jej organów powinno być wspieranie procesu powstawania nowych miejsc pracy. Zwłaszcza, że liczba osób bezrobotnych niepokojąco szybko rośnie, co obrazuje powyższy wykres.
III. ANALIZA UWARUNKOWAŃ ROZWOJOWYCH (SWOT) GMINY SIDRA.
Rozpatrywanie możliwości i wizji tego, co powinno wystąpić w przyszłości, wymaga konkretnej wiedzy o tym, co dzieje się dziś oraz zrozumienia organizacji w jej obecnym kształcie. Koniecznym staje się przeprowadzenie diagnozy aktualnego stanu organizacji, która polega na określeniu jej mocnych i słabych stron.
Funkcjonowanie Gminy, tak jak każdej organizacji, odbywa się w kontekście silnych relacji z otoczeniem, które w znacznym stopniu determinuje jej warunki działania. Czynniki warunkujące rozwój organizacji występują tak wewnątrz jej, jak i na zewnątrz. Dopiero rzetelna ich analiza, połączona z wnioskowaniem przynosi pełny obraz wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju Gminy i może stanowić podstawę do identyfikowania celów strategicznych i bezpośrednich.
Powszechnie stosowanym narzędziem służącym do oceny czynników wzrostu i regresu jest analiza SWOT (skrót od angielskich słów Strenghts - mocne strony, Weaknesses - słabe strony, Opportunities - szanse, Threats - zagrożenia). Przy zastosowaniu tej metody oceniono wewnętrzne uwarunkowania rozwoju (słabe i mocne strony) oraz czynniki zewnętrzne (szanse i zagrożenia).
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
|
|
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
|
|
ANALIZA KLUCZOWYCH OBSZARÓW PROBLEMOWYCH
W przypadku każdej strategii współdziałania na rzecz lokalnego rozwoju kluczowym zagadnieniem jest przezwyciężenie barier rozwojowych i obciążeń, z którymi boryka się każda jednostka administracyjna i każda organizacja.
Obok obciążeń o charakterze strukturalnym (takich jak wysoki udział niskotowarowych gospodarstw rolnych) oraz zupełnie autonomicznym (jak peryferyjne położenie) uczestniczący w sesji strategicznej przedstawiciele lokalnych instytucji sektora publicznego, prywatnego i pozarządowego zidentyfikowali następujące kluczowe obszary problemowe i odpowiadające im zagadnienia strategiczne, które winny być podjęte, aby problemy rozwojowe gospodarki lokalnej mogły być rozwiązane bądź zminimalizowane:
Niekorzystna struktura gospodarki lokalnej
W strukturze gospodarki lokalnej dominuje ekstensywne rolnictwo, a brak jest sektorów o wysokiej wartości dodanej, podwyższających konkurencyjność gminy. Również - kluczowy ze względu tworzenia nowych miejsc pracy - sektor małych i średnich przedsiębiorstw boryka się z problemami strukturalnymi, a możliwe do zagospodarowania segmenty rynku obsługiwane są przez podmioty spoza gminy. Na słabość gospodarki lokalnej wpływa również nierównomierna w skali gminy koncentracja podmiotów gospodarczych, zbyt mały dopływ zewnętrznego kapitału inwestycyjnego oraz nieatrakcyjne warunki kredytowe i podatkowe.
Niski poziom aktywności gospodarczej
Miejsca pracy powstają w przedsiębiorstwach, które się rozwijają oraz w wyniku uruchamiania działalności gospodarczej przez nowe podmioty. O aktywności gospodarczej na terenie gminy decyduje panująca kultura przedsiębiorczości, oraz stopień skłonności do podejmowania działalności gospodarczej. Niski wskaźnik aktywności gospodarczej w gminie wynoszący 29,8 przedsiębiorstwa/1000 mieszkańców (Województwo Podlaskie - 75,6 przedsiębiorstw/1000 mieszkańców) wskazuje na brak postaw przedsiębiorczych oraz sprzyjających warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
Niska wydajność pracy w rolnictwie i ukryte bezrobocie na wsi
Gospodarka gminy jest oparta na rolnictwie operującym w oparciu o raczej słabe warunki naturalne, co w zderzeniu z „ceno-biorczym” charakterem produkcji rolnej, skutkuje niską efektywnością gospodarowania i ubożeniem ludności wiejskiej. Negatywnymi zjawiskami w sektorze rolniczym są starzenie się pracujących na roli, rozdrobnienie gospodarstw rolnych, krótszy okres wegetacji roślin uprawnych w porównaniu z innymi rejonami gruntów oraz niski poziom warunków życia na wsi.
Niski stopień wykorzystania istniejącego potencjału turystycznego
Dysponująca atrakcyjnymi walorami turystycznymi Gmina ma szansę powiększyć lokalną bazę ekonomiczną o znaczące dochody z turystyki, których wzrost przyczyni się do powstawania nowych miejsc pracy oraz intensyfikacji ruchu inwestycyjnego. Braki w wyposażeniu w infrastrukturę noclegową i gastronomiczną, niezagospodarowane szlaki turystyczne oraz cieki i zbiorniki wodne w połączeniu z niewystarczającą polityką promocyjną skutecznie utrudniają rozwój funkcji turystyczne obszaru.
Słaba dostępność infrastruktury technicznej
Jakość oraz stopień wyposażenia w urządzenia infrastruktury technicznej przesądzą o atrakcyjności inwestycyjnej gminy oraz warunkach życia mieszkańców. O peryferyjności obszaru, bardziej decyduje jego dostępność i spójność komunikacyjna oraz uzbrojenie w media niż położenie geograficzne. Szczególnie zacofanie w zakresie wyposażenia w podstawową dla funkcjonowania ludności i firm infrastrukturę wodociągowo - kanalizacyjną powoduje marginalizację obszaru gminy.
V. STRATEGIA ROZWOJU GMINY SIDRA
Strategia służy ustaleniu podstawowych długoterminowych celów organizacji oraz przyjęciu kierunków działania i przydziałowi zasobów do osiągnięcia tych celów. Planowanie strategiczne należy traktować jako świadomy, systematyczny i ukierunkowany na przyszłość proces przygotowywania i podejmowania - przez władze samorządowe - decyzji dotyczących przyszłego poziomu rozwoju Gminy, stopnia zaspokojenia potrzeb społeczności lokalnej oraz koordynacji i integracji działań podejmowanych dla realizacji przyjętego planu, uwzględniających zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania rozwojowe. Jest to etap strategicznych wyborów wizji organizacji oraz modelu jej działania, których efektem jest określenie długoterminowych celów organizacji, stanowiących kwintesencję zarządzania strategicznego, ponieważ prowadzących do urzeczywistnienia wizji przyszłego stanu Gminy, jako dynamicznie rozwijającej się jednostki terytorialnej, zapewniającej wysoki standard życia mieszkańców oraz pozytywny klimat dla rozwoju przedsiębiorczości. Ta właśnie wizja w wyniku przeprowadzonych prac nad Planem Rozwoju Lokalnego Gminy Sidra ma zostać urzeczywistniona poprzez realizację trzech wzajemnie sprzężonych ze sobą celów strategicznych:
Cel Strategiczny A.
Poprawa bazy ekonomicznej Gminy |
Szanse rozwoju Gminy upatrywane są w możliwościach związanych z płożeniem Gminy przy granicy Państwa. Cel strategiczny A jest wyrazem troski o lokalny sektor gospodarczy jako źródło miejsc pracy i bogacenia się mieszkańców Gminy. Spoczywający na władzach Gminy oczywisty obowiązek wzmacniania procesu tworzenia miejsc pracy znajduje swoje odzwierciedlenie we wspieraniu rozwoju dwóch najważniejszych branż, tj. rolnictwa i turystyki. Warunki naturalne i tradycje obszaru pozwalają na oparcie przyszłego rozwoju Gminy i pomyślności mieszkańców właśnie na intensywnym i nowoczesnym rolnictwie, jak również wykorzystującej różnorodne lokalne atrakcje - turystyce. Generalnie w oparciu o te dwie sfery oczekuje się rozwoju przedsiębiorczości na obszarze Gminy, niosącej ze sobą wzrost dochodów mieszkańców i budżetu Gminy.
Wsparcie tego procesu musi skupić się na tworzeniu warunków i pozytywnego klimatu dla kształtowania się postaw przedsiębiorczych oraz doskonalenie metod zarządzania Gminą, których zastosowanie pozwoli na efektywne inwestowanie i gospodarowanie środkami publicznymi.
Cel Strategiczny B.
Wzrost dostępności do infrastruktury technicznej |
Zakres wyposażenia w infrastrukturę techniczną jest czynnikiem decydującym o atrakcyjności inwestycyjnej Gminy, a także decyduje o warunkach życia mieszkańców i ogólnym poziomie cywilizacyjnym obszaru. Cel B spina Cele A i C klamrą, zapewniając odpowiednie warunki infrastrukturalne warunkujące rozwój gospodarczy obszaru, jak również determinując zakres świadczenia usług społecznych na rzecz mieszkańców Gminy.
Cel Strategiczny C.
Rozwój kapitału społecznego |
Cel strategiczny C jest wyrazem troski o poprawę warunków życia i perspektyw rozwoju mieszkańców, stopnia zaspokojenia ich potrzeb bytowych, edukacji, ochrony zdrowia, opieki społecznej. Dziedziny te zawsze stanowiły i będą stanowić bardzo ważny element polityki lokalnej i dlatego stanowią integralny element Strategii Rozwoju Gminy. Tematyka ta staje się znaczącą w aspekcie wykorzystania położenia geograficznego Gminy stwarzającego szerokie możliwości świadczenia przez nią różnorodnych usług dla przybywających tu turystów.
VI. PROJEKTY I ZADANIA INWESTYCYJNE O ZNACZENIU STRATEGICZNYM DLA ROZWOJU GMINY
Obszary o znaczeniu strategicznym dla rozwoju Gminy:
Poprawa struktury gospodarki lokalnej
Zagadnienia strategiczne:
Wsparcie rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstwa MSP.
Wsparcie doradczo - szkoleniowe dla firm.
Przyciąganie inwestorów zewnętrznych.
Poprawa dostępności komunikacyjnej.
Rozwój infrastruktury technicznej
Wzrost aktywności gospodarczej
Zagadnienia strategiczne:
Promocja przedsiębiorczości.
Wsparcie powstawania mikroprzedsiębiorstw.
Dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania działalności gospodarczej.
Poprawa wydajności pracy w rolnictwie
Zagadnienia strategiczne:
Kompleksowe podejście do Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.
Wsparcie infrastruktury obsługi rolnictwa.
Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.
Aktywizacja i rozwój samorządu wiejskiego.
Rozwój sołectw.
Wykorzystanie istniejącego potencjału turystycznego
Zagadnienia strategiczne:
Posiadanie kompleksowej oferty turystycznej
Rozwój infrastruktury turystycznej
Estetyzacja przestrzeni
Promocja gminy.
Poprawa dostępności infrastruktury technicznej
Zagadnienia strategiczne:
Zaopatrzenie w wodę.
Gospodarka ściekowa.
Racjonalna gospodarka odpadami.
Infrastruktura komunikacyjna.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Rozwój infrastruktury społecznej
Zagadnienia strategiczne:
Infrastruktura oświatowa
Infrastruktura ochrony zdrowia
Estetyzacja obiektów kultury i zabytków
Infrastruktura sportowo - rekreacyjna.
Lista zadań, do zrealizowania według hierarchii ważności oraz czasu realizacji.
Przeprowadzenie przetargu
Budowa oczyszczalni ścieków
Budowa kanalizacji sanitarnej w Sidrze..
liczba osób z dostępem do sieci kanalizacyjnej - 416,
długość kanalizacji sanitarnej 3901 m,
przepustowość oczyszczalni - 100m3/d,
ilość oczyszczanych ścieków - 19 000 m3/rok,
Przeprowadzenie przetargu
Budowa wodociągu we wsi Pohorany.
Budowa wodociągu we wsi Bierniki.
Budowa wodociągu we wsi Zalesie.
Budowa wodociągu we wsi Stawoworo.
długość sieci wodociągowej - 8563 m.
liczba osób z dostępem do sieci wodociągowej - 381
Przeprowadzenie przetargu
Budowa wodociągu we wsi Poturbowszczyzna.
Budowa wodociągu we wsi Siderka.
Budowa wodociągu we wsi Szostaki.
długość sieci wodociągowej - 6439 m.
liczba osób z dostępem do sieci wodociągowej - 260
Przeprowadzenie przetargu
Budowa wodociągu we wsi kolonia Makowlany.
Budowa wodociągu we wsi Śniczany.
Budowa wodociągu we wsi Bieniasze.
Budowa wodociągu we wsi Zalesie.
Budowa wodociągu we wsi Ogrodniki.
długość sieci wodociągowej - 8 000 m.
liczba osób z dostępem do sieci wodociągowej - 380
Przeprowadzenie przetargu
Budowa wodociągu we wsi Podsutki
Budowa wodociągu na obszarze zabudowy kolonijnej..
długość sieci wodociągowej -20 000 m.
liczba przyłączy wodociągowych - 70
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 2 000 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 1 min.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 7 200 000 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 2 minuty.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 700 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 21 sek.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 1 200 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 40 sek.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 1 200 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 40 sek.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 600 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 20 sek.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Budowa zbiornika.
Powierzchnia zbiornika - 3,5 ha
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 5 500 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 3 min.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 250 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 10 sek.
Opracowanie dokumentacji projektowej.
Przeprowadzenie przetargu
Realizacja inwestycji.
Długość zmodernizowanej nawierzchni - 1 200 m.
Skrócenie czasu przejazdu o 40 sek.
Działanie 4.1. Ochrona i kształtowanie środowiska
kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
wydawanie decyzji administracyjnych
reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
System monitorowania planu rozwoju lokalnego,
Wójt Gminy,
Rada Gminy,
Sekretarz Gminy,
Postęp we wdrażaniu poszczególnych zadań w nawiązaniu do ich szczegółowych celów wraz z kwantyfikacją osiągniętych wskaźników rezultatów i oddziaływania.
Finansowe wdrażanie pomocy, streszczające dla każdego działania całkowite wydatki faktycznie poniesione przez gminę wraz z wykazem całkowitych płatności otrzymanych od Instytucji Płatniczej i wskaźnikami finansowymi;
Wszelkie zmiany warunków ogólnych istotnych z punktu widzenia wdrażania planu rozwoju lokalnego, zwłaszcza zmiany głównych trendów społeczno-gospodarczych w gminie,
Działania podjęte przez Urząd Gminy w zakresie zagwarantowania jakości i efektywności wdrażania planu rozwoju lokalnego, w tym w szczególności w zakresie monitoringu, kontroli finansowej, oceny, znaczących problemów napotkanych w trakcie zarządzania programem,
Działania podjęte w zakresie zagwarantowania zgodności z politykami wspólnotowymi oraz zapewnienia koordynacji pomocy strukturalnej wspólnoty europejskiej.
Sposoby oceny (ewaluacji) planu rozwoju lokalnego,
skuteczność (effectiveness) - pozwalająca określić, czy osiągnięto zakładane cele,
efektywność (efficiency) - polegająca na porównaniu zaangażowanych zasobów z osiągnięciami na poziomie produktów, rezultatów lub oddziaływania programu,
trafność (relevance) - pozwalająca ocenić zgodność celów programu z potrzebami gospodarki lokalnej,
użyteczność (utility) - polegająca na porównaniu potrzeb lokalnych z osiągnięciami danego programu,
trwałość (sustainability) - polegająca na określeniu trwałości efektów programu po zakończeniu jego finansowania.
Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi
Wysłuchiwanie i angażowanie lokalnej społeczności.
Tworzenie wizji i kierunku.
Efektywne działanie oparte na partnerstwie.
Doprowadzanie działań do skutku.
Opowiadanie się w obronie społeczności.
Upodmiotowienie lokalnych społeczności.
Odpowiedzialność przed społecznościami.
Efektywne wykorzystanie zasobów społeczności.
Public Relations planu rozwoju lokalnego
dostarczanie i rozpowszechnianie informacji dotyczących funduszy wspierających projekty realizowane w gminie w ramach Planu Rozwoju Lokalnego;
dostarczanie i rozpowszechnianie informacji o projektach realizowanych na terenie Gminy w ramach Planu Rozwoju Lokalnego;
inicjowanie i realizacja dodatkowych działań promocyjnych (akcje informacyjne, itp.).
billboardy i tablice informacyjne umieszczane w miejscu realizacji projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych,
strona internetowa,
ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy,
informacje prasowe (press release),
informacje przekazywane na sesjach Rady Gminy,
konsultacje w postaci zebrań wiejskich.
|
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
Budowa oczyszczalni scieków i kanalizacji w Sidrze |
5 |
4 |
4 |
3 |
5 |
4 |
4 |
29 |
najwyższy |
Rozbudowa wodociagu "Krzysztoforowo" we wsiach Pohorany, Bierniki, Zalesie, Stawoworo |
4 |
3 |
5 |
2 |
4 |
2 |
4 |
24 |
bardzo wysoki |
Rozbudowa wodociagu "Sidra" we wsiach Poturbowszczyzna, Siderka, Szostaki |
4 |
3 |
5 |
2 |
4 |
2 |
4 |
24 |
bardzo wysoki |
Rozbudowa wodociagu "Makowlany" we wsiach Makowlany, Śniczany, Bieniasze, Zalesie, Ogrodniki. |
4 |
3 |
5 |
2 |
4 |
2 |
4 |
24 |
bardzo wysoki |
Budowa wodociagu we wsi Podsutki wraz z zabudową kolonijną |
3 |
2 |
5 |
2 |
3 |
2 |
4 |
21 |
bardzo wysoki |
Budowa zbiornika małej retencji na rzece Sidra we wsi Siderka |
5 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
2 |
20 |
wysoki |
Modernizacja dróg we wsiach Bieniasze i Ogrodniki |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
19 |
wysoki |
Modernizacja dróg we wsi Romanówka |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
19 |
wysoki |
Modernizacja dróg we wsiach Bierwicha i Wólka |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
16 |
średni |
Modenizacja ulicy we wsi Siderka |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
15 |
średni |
Modrnizacja dróg we wsiach Chwaszczewo - Majewo |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
17 |
średni |
Modernizacja ulicy we wsi Makowlany |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
16 |
średni |
Modernizacja układu komunikacuyjnego we wsi Sidra |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
18 |
średni |
Modenizacja ulic we wsi Jałówka |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
15 |
średni |
Modernizacja ulic we wsi Majewo |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
15 |
średni |
Zadanie |
Zadanie |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji w Sidrze |
X |
X |
|
|
|
|
Rozbudowa wodociągu "Krzysztoforowo" we wsiach Pohorany, Bierniki, Zalesie, Stawoworo |
X |
|
|
|
|
|
Rozbudowa wodociagu "Sidra" we wsiach Poturbowszczyzna, Siderka, Szostaki |
X |
|
|
|
|
|
Rozbudowa wodociagu "Makowlany" we wsiach Makowlany, Śniczany, Bieniasze, Zalesie, Ogrodniki. |
|
X |
|
|
|
|
Budowa wodociagu we wsi Podsutki wraz z zabudową kolonijną |
|
|
X |
|
|
|
Budowa zbiornika małej retencji na rzece Sidra we wsi Siderka |
|
|
|
|
X |
|
Modernizacja dróg we wsiach Bieniasze i Ogrodniki |
|
|
|
X |
|
|
Modernizacja dróg we wsi Romanówka |
|
|
|
X |
|
|
Modernizacja dróg we wsiach Bierwicha i Wólka |
|
|
|
|
X |
|
Modenizacja ulicy we wsi Siderka |
|
|
|
X |
|
|
Modrnizacja dróg we wsiach Chwaszczewo - Majewo |
|
|
|
X |
|
|
Modernizacja ulicy we wsi Makowlany |
|
|
|
|
X |
|
Modernizacja układu komunikacuyjnego we wsi Sidra |
|
|
X |
|
|
|
Modenizacja ulic we wsi Jałówka |
|
|
|
X |
|
|
Modernizacja ulic we wsi Majewo |
|
|
|
|
X |
VII. REALIZACJA ZADAŃ I PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH W OKRESIE 2004-2006:
Zadanie |
|||||||||||
Budowa oczyszczalni ścieków i kanalizacji w Sidrze |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2004-2005 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
2 670 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
5 |
4 |
4 |
3 |
5 |
4 |
4 |
29 |
najwyższy |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Rozbudowa wodociągu "Krzysztoforowo" we wsiach Pohorany, Bierniki, Zalesie, Stawoworo |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2004 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
350 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
4 |
3 |
5 |
2 |
4 |
2 |
4 |
24 |
bardzo wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Rozbudowa wodociągu "Sidra" we wsiach Poturbowszczyzna, Siderka, Szostaki |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2004 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
220 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
4 |
3 |
5 |
2 |
4 |
2 |
4 |
24 |
bardzo wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Rozbudowa wodociągu "Makowlany" we wsiach Makowlany, Śniczany, Bieniasze, Zalesie, Ogrodniki. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2005 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
270 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
4 |
3 |
5 |
2 |
4 |
2 |
4 |
24 |
bardzo wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zadanie |
|||||||||||
Budowa wodociągu we wsi Podsutki wraz z zabudową kolonijną |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2006 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
1 000 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
3 |
2 |
5 |
2 |
3 |
2 |
4 |
21 |
bardzo wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja układu komunikacyjnego we wsi Sidra |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2006 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
360 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
3 |
18 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja dróg we wsiach Bieniasze, Ogrodniki, Zalesie |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2007 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
1000 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
19 |
wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja dróg we wsi Romanówka |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2007 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
160 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
3 |
3 |
19 |
wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja ulicy we wsi Siderka |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2007 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
180 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
15 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja dróg we wsiach Chwaszczewo - Majewo |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2007 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
170 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
17 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja ulic we wsi Jałówka |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2007 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
100 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
15 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Budowa zbiornika małej retencji na rzece Sidra we wsi Siderka |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2008 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (A) Wzrost bazy ekonomicznej Gminy |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
1 500 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
5 |
2 |
2 |
2 |
3 |
4 |
2 |
20 |
wysoki |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja dróg we wsiach Bierwicha i Wólka |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2008 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
750 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
16 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja ulic we wsi Majewo |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2008 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
50 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
15 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
Zadanie |
|||||||||||
Modernizacja ulicy we wsi Makowlany |
|||||||||||
|
|||||||||||
Termin realizacji: |
2006 |
||||||||||
|
|||||||||||
Cel strategiczny (B) Poprawa dostępności do infrastruktury technicznej |
|||||||||||
|
|||||||||||
Zgodność z planem zagospodarowania przestrzennego: |
TAK |
||||||||||
|
|||||||||||
Podmioty zaangażowane w realizację programu: Urząd Gminy, |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nakłady do poniesienia: |
200 000 PLN |
||||||||||
|
|||||||||||
Miejsce w hierarchii ważności projektów |
|||||||||||
wpływ na rozwój gminy |
preferencje społeczne |
akceptacja społeczna |
wpływ na wydatki |
wpływa na środowisko |
efekt funkcjonalny |
komplementarność |
Suma punktów |
Priorytet |
|||
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
16 |
średni |
|||
|
|||||||||||
Etapy realizacji: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Rezultaty realizacji zadania: |
|||||||||||
|
VIII. POWIĄZANIE PROJEKTÓW Z INNYMI DZIAŁANIAMI REALIZOWANYMI NA TERENIE GMINY/POWIATU/WOJEWÓDZTWA
Projekty i zadania inwestycyjne zidentyfikowane w ramach prac nad Planem Rozwoju Lokalnego są spójne z następującymi priorytetami Strategii Rozwoju Województwa Podlaskiego:
PRIORYTET 1
Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej województwa |
Szczegółowe kierunki działań zmierzających do realizacji PRIORYTETU 1:
Działanie 1.3. Rozwój systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz usuwania i utylizacji odpadów stałych
1.3.1. Rozwój systemu zaopatrzenia w wodę ukierunkowanego na objęcie scentralizowanymi systemami wszystkich mieszkańców jednostek osadniczych o zwartej przestrzennie zabudowie, wymagać będzie:
lit. a) współpracy samorządów w zakresie modernizacji istniejących i budowy nowych ujęć wody i stacji uzdatniania,
lit. b) wspomagania rozbudowy sieci wodociągowej w miastach i wsiach.
1.3.2. Rozwój systemów odprowadzania i oczyszczania ścieków, ukierunkowany w szczególności na zapewnienie współczesnych standardów cywilizacyjnych zamieszkiwania oraz eliminację zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych, wymagać będzie wspierania:
lit. a) budowy oczyszczalni ścieków w miastach, wiejskich ośrodkach gminnych i wsiach nie posiadających takich urządzeń,
lit. c) budowy sieci kanalizacji sanitarnej zwłaszcza w miejscowościach położonych na obszarach ochrony prawnej i obszarach rozwoju gospodarczego,
1.3.3. Rozwój systemów usuwania i utylizacji odpadów stałych oraz medycznych ukierunkowany na ochronę środowiska i gospodarcze wykorzystanie części odpadów wymagać będzie wspomagania:
lit. a) tworzenie systemów odzysku, recyklingu i unieszkodliwiania odpadów (także z procesów spalania),
lit. b) powszechnej selektywnej zbiórki odpadów,
PRIORYTET 2
Wzmocnienie bazy ekonomicznej województwa |
Szczegółowe kierunki działań zmierzających do realizacji PRIORYTETU 2:
Działanie 2.1. Rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
2.1.1. Tworzenie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych do poprawy jakości i struktury rolniczej przestrzeni produkcyjnej poprzez:
lit. c) modernizację infrastruktury technicznej,
lit. g) ochronę przed degradacją sanitarną.
2.1.3. Stymulowanie rozwoju otoczenia rolnictwa i wzrostu zatrudnienia pozarolniczego na wsi w zakresie:
lit. c) usług oraz obsługi turystyki, w tym: agroturystyki i budownictwa letniskowego.
2.1.4. Wspomaganie przedsięwzięć zmierzających do poprawy warunków cywilizacyjnych życia i pracy ludności rolniczej.
Działanie 2.2. Rozwój turystyki i lecznictwa uzdrowiskowego
2.2.1. Koncentracja działań wspierających, w tym z udziałem środków pomocowych zewnętrznych, na kompleksowym zagospodarowaniu turystycznym jednostek osadniczych, obszarów i obiektów o najwyższych w województwie walorach przyrodniczych i kulturowych.
2.2.2. Tworzenie warunków lokalizacyjnych oraz preferencji finansowych, organizacyjnych i prawnych sprzyjających pozyskiwaniu inwestorów do modernizacji i realizacji bazy turystycznej w najatrakcyjniejszych do tego celu obszarach.
2.2.3. Wspieranie rozwoju turystyki, w tym agroturystyki, ekoturystyki i turystyki kwalifikowanej.
2.2.5. Wspomaganie wzrostu atrakcyjności i rozwoju bazy materialnej najatrakcyjniejszych obszarów i obiektów turystycznych województwa w tym uzdrowisk.
Działanie 2.3. Rozwój produkcji i usług
2.3.1. Restrukturyzacja majątku produkcyjno-usługowego skarbu państwa i komunalnego, w szczególności zagrożonego degradacją i nieefektywnie użytkowanego, z uwzględnieniem interesów społeczno-gospodarczych województwa.
PRIORYTET 3
Rozwój instytucji i urządzeń infrastruktury społecznej |
Szczegółowe kierunki działań zmierzających do realizacji PRIORYTETU 3:
Działanie 3.1. Poprawa warunków zamieszkiwania ludności
3.1.5. Zapewnianie mieszkańcom dobrego dostępu do infrastruktury społecznej, wysokiego standardu usług oraz warunków do rozwoju lokalnych więzi społecznych.
Działanie 3.4. Rozwój kultury i ochrona dziedzictwa kulturowego
3.4.10. Ochrona i utrzymanie dobrego stanu technicznego i historycznych form obiektów zabytkowych.
3.4.12. Udostępnianie i racjonalne wykorzystanie obiektów zabytkowych do nowych funkcji, zwłaszcza na potrzeby turystyki i działalności kulturalnej.
3.4.13. Twórcze kontynuowanie lokalnych tradycji budowlanych oraz nawiązywanie do wartościowych historycznych sposobów aranżacji przestrzeni publicznych i form zabudowy.
3.4.14. Modernizacja i rewitalizacja obiektów zabytkowych celem zwiększenia ich dostępności i atrakcyjności.
PRIORYTET 4
Zrównoważone gospodarowanie przestrzenią województwa z zachowaniem ważnych w skali krajowej i europejskiej walorów przyrodniczych i kulturowych, |
Szczegółowe kierunki działań zmierzających do realizacji PRIORYTETU 4:
4.1.3. Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych w szczególności poprzez:
lit. c) wspieranie rozwoju systemów kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz innych działań zapobiegających zanieczyszczeniom i degradacji wód z priorytetem ochrony obszarów zasobowych ujęć komunalnych oraz wód w obszarach cennych przyrodniczo i rekreacyjnych.
IX. OCZEKIWANE WSKAŹNIKI OSIĄGNIĘĆ PLANU ROZWOJU LOKALNEGO
Wskaźniki produktu odnoszą się do działalności. Liczone są w jednostkach materialnych lub monetarnych i charakteryzują fizyczne parametry realizowanych przedsięwzięć.
Produkty:
Długość sieci rozdzielczej wodociągów (w km) - 43
Liczba oczyszczalni ścieków - 1 szt.
Długość sieci kanalizacyjnych (w km) - 3,9
Powierzchnia zbiorników retencyjnych (w ha) - 3,5
Długość zmodernizowanych dróg gminnych (w km) - 19,85
Wskaźniki rezultatu odpowiadają bezpośrednim i natychmiastowym efektom (korzyściom) wynikającym z programu. Dostarczają one informacji o zmianach dotyczących bezpośrednich beneficjentów.
Rezultaty:
Ilość wody dostarczanej za pośrednictwem wybudowanej infrastruktury (m3) -30 500/rok
Ilość ścieków odprowadzonych i / lub oczyszczonych (w m3) - 19 000 m3/rok
Liczba osób korzystających ze zbiornika (rocznie) - 2000
Średni czas przejazdu transportem indywidualnym i zbiorowym między wybranymi punktami w mieście / gminie (min.) - ?
Wskaźniki oddziaływania odnoszą się do konsekwencji danego projektu wykraczających poza natychmiastowe efekty dla bezpośrednich beneficjentów.
Oddziaływanie:
Wzrost dochodów własnych gminy o 6%
Liczba osób korzystających z sieci wodociągowej (osoby) - 1091
Liczba osób korzystających z sieci kanalizacyjnej (osoby) - 416
Zmniejszony poziom zanieczyszczenia wody i gleby o 25%
Liczba istniejących MŚP korzystających z nowej infrastruktury - ?
Liczba stworzonych lub zachowanych miejsc pracy - 10
Wzrost liczby turystów odwiedzających gminę o 1500 osób rocznie
Wielkość migracji (saldo) - (- 10)
X. PLAN FINANSOWY NA LATA 2004 - 2006 I NASTĘPNE
Zadanie |
Koszty ogółem |
Ogółem wkład publiczny |
Ogółem fundusze UE |
Ogółem krajowy wkład publiczny |
Środki prywatne |
||
|
|
|
|
Ogółem |
Budżet Państwa |
Budżet |
|
|
|
|
|
|
|
Gminy |
|
|
1=2+7 |
2=3+4 |
3 |
4=5+6 |
5 |
6 |
7 |
2004 |
|
|
|
|
|
|
|
Budowa oczyszczalni scieków i kanalizacji w Sidrze. Etap 1 |
1 000 000,00 |
1 000 000,00 |
0,00 |
1 000 000,00 |
|
1 000 000,00 |
|
Rozbudowa wodociagu "Krzysztoforowo" we wsiach Pohorany, Bierniki, Zalesie, Stawoworo |
350 000,00 |
350 000,00 |
262 500,00 |
87 500,00 |
|
87 500,00 |
|
Rozbudowa wodociagu "Sidra" we wsiach Poturbowszczyzna, Siderka, Szostaki |
220 000,00 |
220 000,00 |
165 000,00 |
55 000,00 |
|
55 000,00 |
|
Suma 2004 |
1 570 000,00 |
1 570 000,00 |
1 177 500,00 |
392 500,00 |
|
392 500,00 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Budowa oczyszczalni scieków i kanalizacji w Sidrze. Etap 2 |
1 670 000,00 |
1 670 000,00 |
1 252 500,00 |
417 500,00 |
|
417 500,00 |
|
Rozbudowa wodociagu "Makowlany" we wsiach Makowlany, Śniczany, Bieniasze, Zalesie, Ogrodniki. |
270 000,00 |
270 000,00 |
202 500,00 |
67 500,00 |
|
67 500,00 |
|
Suma 2005 |
1 940 000,00 |
1 940 000,00 |
1 455 000,00 |
485 000,00 |
|
485 000,00 |
|
2006 |
|
|
|
|
|
|
|
Budowa wodociagu we wsi Podsutki wraz z zabudową kolonijną |
1 000 000,00 |
1 000 000,00 |
750 000,00 |
250 000,00 |
|
250 000,00 |
|
Modernizacja układu komunikacuyjnego we wsi Sidra |
360 000,00 |
360 000,00 |
270 000,00 |
90 000,00 |
|
90 000,00 |
|
Suma 2006 |
1 360 000,00 |
1 360 000,00 |
1 020 000,00 |
340 000,00 |
|
340 000,00 |
|
Alokacja na lata 2004-2006 |
4 870 000,00 |
4 870 000,00 |
3 652 500,00 |
1 217 500,00 |
0,00 |
1 217 500,00 |
|
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
Modernizacja dróg we wsiach Bieniasze, Ogrodniki, Zalesie |
1 000 000,00 |
1 000 000,00 |
750 000,00 |
250 000,00 |
|
250 000,00 |
|
Modernizacja dróg we wsi Romanówka |
160 000,00 |
160 000,00 |
120 000,00 |
40 000,00 |
|
40 000,00 |
|
Modenizacja ulicy we wsi Siderka |
180 000,00 |
180 000,00 |
135 000,00 |
45 000,00 |
|
45 000,00 |
|
Modrnizacja dróg we wsiach Chwaszczewo - Majewo |
170 000,00 |
170 000,00 |
127 500,00 |
42 500,00 |
|
42 500,00 |
|
Modenizacja ulic we wsi Jałówka |
100 000,00 |
100 000,00 |
75 000,00 |
25 000,00 |
|
25 000,00 |
|
Suma 2007 |
1 610 000,00 |
1 610 000,00 |
1 207 500,00 |
402 500,00 |
|
402 500,00 |
|
2008 |
|
|
|
|
|
|
|
Budowa zbiornika małej retencji na rzece Sidra we wsi Siderka |
1 500 000,00 |
1 500 000,00 |
1 125 000,00 |
375 000,00 |
|
375 000,00 |
|
Modernizacja dróg we wsiach Bierwicha i Wólka |
750 000,00 |
750 000,00 |
562 500,00 |
187 500,00 |
|
187 500,00 |
|
Modernizacja ulicy we wsi Makowlany |
200 000,00 |
200 000,00 |
150 000,00 |
50 000,00 |
|
50 000,00 |
|
Modernizacja ulic we wsi Majewo |
50 000,00 |
50 000,00 |
37 500,00 |
12 500,00 |
|
12 500,00 |
|
Suma 2008 |
2 500 000,00 |
2 500 000,00 |
1 875 000,00 |
625 000,00 |
|
625 000,00 |
|
Plan Rozwoju Lokalnego Ogółem |
8 980 000,00 |
8 980 000,00 |
6 735 000,00 |
2 245 000,00 |
|
2 245 000,00 |
|
XI. SYSTEM WDRAŻANIA
Gmina Sidra - w myśl Ustawy o samorządzie gminnym - jest wyposażoną w osobowość prawną wspólnotą samorządową wszystkich jej mieszkańców. Swoje ustawowe zadania realizuje poprzez Radę Gminy oraz wybieranego w wyborach powszechnych - Wójta. Podstawowym celem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, jako zadanie oddane przez prawo do jej wyłącznej właściwości. Gmina wykonuje także nałożone na nią przez ustawy zadania z zakresu administracji rządowej. Gmina może wykonywać inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie zawieranych porozumień administracyjnych. Szczegółowy zakres celów i zadań Gminy precyzuje Statut Gminy będący obok ustaw najważniejszym aktem normatywnym regulującym funkcjonowanie Gminy i jej organów.
Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest składająca się z 15 radnych Rada Gminy, do właściwości, której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, niezastrzeżonych ustawowo dla innych podmiotów, a mających na celu zaspokajanie lokalnych potrzeb o charakterze zbiorowym. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada może tworzyć stałe i doraźne komisje, wyposażone w uprawnienia kontrolne oraz inicjatywę uchwałodawczą w zakresie przekazanych im spraw. W chwili obecnej funkcjonują w Radzie trzy komisje stałe:
Komisja Rewizyjna - kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy oraz opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium wójtowi.
Komisja Rolnictwa, Gospodarki Mieniem i Finansów - rozpatruje sprawy z zakresu budżetu gminy, gospodarki mieniem gminy, rolnictwa, infrastruktury - drogownictwa, zaopatrzenia w wodę oraz inwestycji gminnych.
Komisja Społeczno - Socjalna i Bezpieczeństwa Publicznego - rozpatruje sprawy z zakresu oświaty, bezpieczeństwa publicznego, zdrowia oraz zapobiegania patologii w rodzinie.
W skład Gminy wchodzi 30 jednostek pomocniczych, którymi są sołectwa.
Organem wykonawczym Gminy Sidra jest wybierany w wyborach powszechnych Wójt Gminy. Jest on wykonawcą uchwał Rady, a także realizatorem zadań Gminy określonych w ustawach oraz umowach i porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, który jest jednostką budżetową Gminy. Kierownikiem Urzędu jest Wójt, do którego zadań należy:
Wójt jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Kieruje on pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza Gminy, pełniące również funkcję Zastępcy Wójta, który w zakresie ustalonym przez Wójta zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu i warunki jego działania oraz organizuje pracę Urzędu.
Ze względu na to, że będące treścią Planu projekty i zadania inwestycyjne zaliczają się ustawowych zadań własnych Gminy Sidra system wdrażania Planu Rozwoju Lokalnego został oparty na istniejącej strukturze instytucjonalnej Gminy, której schemat przedstawiono poniżej..
W strukturze Urzędu Gminy będzie istnieć stanowisko pracy odpowiedzialne za sprawy koordynowania prac Urzędu w zakresie wdrażania Planu Rozwoju Lokalnego. Ze względów formalnych i merytorycznych obowiązek ten spoczywać będzie na Wójcie Gminy. Jednakże we w wdrażaniu niniejszego Planu będą licznie uczestniczyć właściwi pracownicy Urzędu Gminy. Ich prace będzie koordynował Wójt Gminy jako zwierzchnik służbowy i główny organ decyzyjny.
Generalna kompetencja Wójta w zakresie ogólnej koordynacji wdrożenia zapisów niniejszego Planu będzie wsparta czynnym udziałem Rady Gminy, w ramach przygotowywania i uchwalania kolejnych budżetów rocznych. To właśnie przewidziane w budżecie nakłady na finansowanie poszczególnych przedsięwzięć decydują o realizacji zaplanowanych zadań.
|
|
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sidrze |
|||||||||
|
RADA GMINY |
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
WÓJT |
|
|
Sidrzański Ośrodek Kultury w Sidrze |
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
Gminne Biuro Obsługi Szkół w Sidrze |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Radca prawny |
|
Skarbnik Gminy |
|
|
Zastępca Wójta- Sekretarz Gminy |
|
|
|
|||
|
|
|
|
Zakład Obsługi Komunalnej i Mieszkaniowej w Sidrze |
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||
|
Referat Finansowy |
|
|
Stanowisko ds. Obsługi Organów Gminy |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
Szkoła Podstawowa w Sidrze |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa |
|
|
Stanowisko ds. Oświaty, Promocji Gminy i Integracji z Unią Europejską |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Szkoła Podstawowa w Jacowlanach |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Gminne Centrum Reagowania |
|
|
Stanowisko ds. Obronnych, Wojskowych, Gospodarczych |
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Szkoła Podstawowa w Majewie |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
Urząd Stanu Cywilnego |
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
Gimnazjum w Sidrze |
|||||||||
|
|
|
Narzędziem pomocnym w tym procesie Wójtowi Gminy będzie opracowywanie i wdrażanie - zamykających się w jednym roku budżetowym - planów operacyjnych. Ich struktura zawierać będzie dokładne ramy czasowe oraz harmonogram poszczególnych zadań, kompetencje wykonawcze, wielkości budżetów oraz strukturę źródeł ich finansowania, jak również kwantyfikowane wskaźniki osiągnięć i oddziaływania.
Do realizacji każdego zadania będzie powołany odrębny zespół projektowy, w skład którego będą wchodziły osoby odpowiedzialne za planowanie przestrzenne, inwestycje i infrastrukturę, księgowość budżetową, kierownicy właściwych jednostek organizacyjnych (np. Zakładu Budżetowego). Funkcję kierownika projektu będzie pełnił Wójt lub Zastępca Wójta.
XII. SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
Monitoring jest to element procesu bieżącego zarządzania programami publicznymi, mający na celu zapewnienie prawidłowości i wydajności wdrażania programów finansowanych ze środków publicznych, poprzez zbieranie wiarygodnych danych o tych programach, porównywanie ich z zakładanymi wskaźnikami oraz podejmowanie przy udziale partnerów samorządowych, gospodarczych i społecznych decyzji o zmianach w tych programach.
Podstawową funkcją monitoringu i oceny Planu Rozwoju Lokalnego jest umożliwienie sprawnego zarządzania realizacją Planu Rozwoju poprzez monitorowanie postępów realizacji i oceny skuteczności wdrażanych projektów. Zadanie to obejmuje zarówno monitoring rzeczowy, będący elementem zarządzania poprzez cele określone w programach operacyjnych, jak i monitorowanie wskaźników finansowych będących funkcją zarządzania finansowego programami i projektami.
Monitoring jest procesem zbierania, przetwarzania i analizy danych na temat zakresu realizacji celów programu. Dla monitoringu stopnia realizacji strategii ważne jest stworzenie systemu wskaźników, dzięki któremu możliwe byłoby zmierzenie zakresu realizacji strategicznych priorytetów rozwoju gminy. Ze względu na fakt, iż osiągnięcie celów strategicznych ma nastąpić w wyniku wdrożenia poszczególnych zadań inwestycyjnych, każde z nich zawiera indywidualnie zidentyfikowane rezultaty i mierniki efektów realizacji Programu. To właśnie te wskaźniki będą podstawą do ilościowego i jakościowego monitoringu realizacji Planu
Jednym z podstawowych elementów systemu monitorowania i ewaluacji Planu Rozwoju Lokalnego jest system instytucjonalny, w jakim będzie on funkcjonował. W tym celu przed planowaniem procedur i mechanizmów dotyczących monitorowania i oceny Planu Rozwoju Lokalnego należy nazwać i określić rolę w systemie monitoringu i oceny następujących instytucji uczestniczących w zarządzaniu realizacją PRL:
Monitoring Planu Rozwoju Lokalnego odbywać się będzie na poziomie oceny realizacji poszczególnych zadań.
Każde zadanie będzie posiadać kartę oceny realizacji. Karta oceny konstruowana jest na początku opracowywania projektu. Karta oceny realizacji powinna zawierać planowane efekty realizacji w postaci wskaźników ilościowych takich jak: (czas realizacji, liczba osób korzystających, planowane efekty inwestycyjne, itp.). Jednocześnie, osoba odpowiedzialna za realizację projektu przedstawia terminy zbierania informacji niezbędnych do wypełnienia karty oceny realizacji.
Bieżąca ocena powinna pozwolić na natychmiastowe dostosowywanie projektów lub ich elementów do zmieniających się warunków zewnętrznych (zmiana partnerów, inne źródła finansowania, zmiana priorytetów).
Odpowiedzialność za prowadzenie procedury monitoringu spoczywa na osobach realizujących poszczególne zadania, do których obowiązku będzie należało prowadzenie kart ocen realizacji projektu.
Karty oceny składane będą do Sekretarza Gminy, koordynującego monitoring i ewaluację Planu Rozwoju. Wnioski wynikające z analizy realizacji zadań będą prezentowane w raporcie rocznym.
Roczne raporty z postępów w realizacji zapisów Planu będą zawierać informacje o stanie zaawansowania poszczególnych zadań oraz prezentować poziom osiągniętych wskaźników, a w szczególności:
Oprócz wykorzystywania wskaźników ilościowych osiąganych efektów należy zwracać pilną uwagę na społeczny odbiór realizacji Planu i prowadzić szerokie konsultacje społeczne, celem określenia stopnia zadowolenia mieszkańców oraz celowości podejmowanych działań, co wzbogaci system monitoringu Planu o ocenę jakościową oraz zapewni szerszą partycypację społeczną w procesach podejmowania decyzji oraz ich oceny.
Nieodłącznym, elementem monitorowania postępów realizacji Planu, jest ewaluacja skuteczności podejmowanych działań, zarówno na podstawie określonych wskaźników rzeczowych, efektywności wykorzystania środków finansowych oraz skuteczności pozyskiwania środków do montażu finansowego, jak również oceny sprawności systemu realizacji Planu.
Przez ocenę (ewaluację) polityki, programu lub projektu należy rozumieć określenie wartości polityki, programu lub projektu w odniesieniu do wcześniej zdefiniowanych kryteriów i w oparciu o odpowiednie informacje. Jest to ocena realizacji programów pod względem porównania faktycznych rezultatów z planowanymi, szerszego wpływu społeczno-ekonomicznego (impact assessment) oraz porównania poniesionych nakładów z rezultatami (analiza efektywności).
Każdy z projektów wdrażanych w ramach niniejszego Planu Rozwoju Lokalnego będzie przedmiotem oceny (ewaluacji) ex-ante oraz ex-post.
Ocena (ewaluacja) ex-ante będzie polegała na przygotowaniu analizy kosztów i korzyści (cost-benefit analysis) każdego projektu. Jej przedmiotem będzie ocena rentowności projektu, wymagań w zakresie finansowania zewnętrznego, przychodów z opłat od użytkowników oraz przepływów finansowe z nim związanych. Analizie poddane również zostaną generowane przez projekt efekty społeczno - ekonomiczne dla skonfrontowania ich z nakładami inwestycyjnymi. W tym zakresie dla każdego projektu zidentyfikowane zostaną wskaźniki rentowności inwestycji NPV, IRR i CBR w ujęciu finansowym i ekonomicznym (ENPV, ERR).
Głównym celem oceny (ewaluacji) ex-post projektów, będzie ocena ich efektywności i skuteczności, a także sposobu wykorzystania dostępnych środków. Dotyczyć będzie także oceny czynników mających wpływ na sukces lub niepowodzenie danego projektu.
Ocena ex-ante i ex-post będzie przeprowadzona na zlecenie urzędu Gminy przez niezależnych ekspertów, obejmując wykorzystanie środków, skuteczność i wydajność pomocy oraz jej oddziaływanie. Ocena ex-post kończy się nie później niż dwa lata po zakończeniu okresu programowania.
Główne kryteria ewaluacyjne, które będą stosowane podczas ewaluacji Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Sidra to:
Osobą odpowiedzialną za ewaluację w Urzędzie Gminy jest Sekretarz Gminy, który będzie ściśle w tym zakresie współpracował z Radą Gminy i jej komisjami. Wyniki oceny będą udostępniane mieszkańcom na żądanie
Zarządzanie rozwojem lokalnym w kontekście partnerstwa sprowadza się do tworzenia właściwych warunków dla aktywności społeczności lokalnej i odnosi się ono do określenia koniecznych zmian i opracowywania efektywnych metod ich wprowadzania. Wymaga to włączenia wielu organizacji i osób w uspołeczniony proces określania priorytetów rozwojowych i ich osiągania przy wsparciu ze strony organizacji oraz zaangażowanych grup, na co składają się:
Elementami kluczowymi tak pojętego partnerstwa są koncentracja na potrzebach społeczności jako całości, zintegrowanie procesów planowania rozwoju w lokalnym systemie instytucjonalnym oraz pełne zaangażowanie, konsultacje i uczestnictwo społeczności oraz organizacji partnerskich w określeniu celów, przygotowaniu planu rozwoju lokalnego i jego realizacji.
Proces przygotowania i realizacji Planu Rozwoju Lokalnego oparto na następujących zasadach:
Dobrobyt mieszkańców jako najważniejsze dobro.
Koncentracja na wynikach, która wymaga określenia harmonogramu zadań, systemu oceny wyników działań, monitoringu i sprawozdawczości zwrotnej.
Integracja środowisk lokalnych wokół sposobów rozwiązywania problemów.
Zapewnienie uczestnictwa i informacji zwrotnej od mieszkańców.
Dostępność, włączenie, otwartość na potrzeby i problemy jednostek.
Partnerstwo priorytetów ronić szans.
Nastawienie na działanie.
Odpowiedzialność i rewizja.
Własność misji i celów rozwojowych Gminy.
W skład przedstawicielstwa społeczności lokalnej wchodzą przedsiębiorcy, rolnicy, organizacje pozarządowe, samorząd wiejski oraz instytucje publiczne. Reprezentacja partnerów społecznych jest powołana, informowana i konsultowana w sprawach dotyczących realizacji Planu. Inicjatywy wszystkich projektów i przedsięwzięć pochodzą bezpośrednio od mieszkańców gminy lub też zostały zidentyfikowane podczas konsultacji społecznych przeprowadzanych w formie zebrań wiejskich oraz dyskusji wszyscy sołtysami wszyscy radnymi podczas odbywanych sesji rady gminy.
Partnerzy społeczni i gospodarczy uczestniczą także w procesie wdrażania projektów wynikających z Planu Rozwoju Lokalnego. Wszędzie tam gdzie ich współudział podnosi wartość dodaną projektu są oni włączani w proces konceptualizacji projektu oraz jego realizacji.
Ponadto wszyscy partnerzy społeczni i gospodarczy są na bieżąco informowani o pomocy udzielanej z funduszy strukturalnych.
Działania promocyjne i informacyjne mają na celu przede wszystkim informowanie potencjalnych i aktualnych beneficjentów o możliwościach korzystania ze wsparcia na realizację projektów w ramach Planu Rozwoju Lokalnego, jak również informowania opinii publicznej o zasięgu i rozmiarze wsparcia wspólnotowego dla poszczególnych projektów oraz o rezultatach tych działań.
Odpowiedzialność za rozpowszechnianie informacji o realizowanych projektach oraz rezultatach spoczywa na Sekretarzu Gminy. Głównym jego zadaniem jest rozpowszechnienie informacji o Planie Rozwoju Lokalnego na szczeblu gminnym oraz ponadgminnym. Osoby i instytucje odpowiedzialne za realizację poszczególnych projektów będą również odpowiedzialne za rozpowszechnianie informacji i promocję. Jednostki te będą wykonywały następujące zadania:
Głównymi kanałami informacyjnymi są:
Działania informacyjne i promocyjne podlegają regularnej ewaluacji oraz ocenie dokonywanej przez Radę Gminy.
30
Gmina
Sidra
Metryka strony